PHV
- vnímá kvalitu tónu (vysoký – nízký, dlouhý – krátký, silný – slabý atd.)
- rozliší vzestupnou a sestupnou melodii
- v toku hudby dokáže pojmenovat některé hudební nástroje
- žák zopakuje (vytleská) drobný rytmický útvar v různém tempu a síle
- ztvárňuje hudbu pohybem s využitím jednoduchých tanečních prvků
- reaguje pohybem na znějící hudbu, dynamické a tempové změny v proudu hudby
- ovládá a využívá hru na tělo
- umí rytmizovat říkadla (hra na tělo) a dle svých schopností pracuje se říkadlem (vyjádří charakter, tempo atd.)
- rozliší: nahlas, potichu, zesilování, zeslabování
- dokáže vyjádřit sílu zvuku pohybem
- žák zvládne správné držení těla – pěvecký postoj
- zpívá na základě svých dispozic
- chápe rytmický rámec reprodukované písně
- osvojuje si správnou intonaci na podkladu známých písní
- vyjádří výtvarnou aktivitou své pocity při poslechu hudby
- ročník
- popisuje části notové osnovy, její význam a použití
- čte a zapisuje noty od c1 – c3, pomlky, správně píše nožičky k notám
- rozlišuje, poznává, doplňuje, vytleskává základní rytmy (2/4,3/4,4/4,3/8)
- rozeznává celé, čtvrťové a osminové hodnoty, půlová nota s tečkou
- definuje a rozlišuje základní styly hry(staccato, legato, repetice, ligatura)
- orientuje se ve stupnici C dur, zapisuje ji, a to včetně trojzvuku
- zná pojem půltón, celý tón, ukáže na klavíře
- seznamuje se se základními posuvkami, jejich funkcí a platností, používá správné názvy not s posuvkami
- rozumí označení tempa a dynamiky
- provádí rytmická cvičení zaměřená na získání základní jistoty v probíhaných taktech a rytmických hodnotách
- intonuje v rámci základních tónů durové stupnice
- doprovází lidovou píseň na perkuse
- ročník
- tvoří a analyzuje celý tón a půltón, půltóny ve stupnici
- ovládá tvorbu durových stupnic (včetně T5, půltónů), předznamenání dur stupnic do 4# a b
- píše a čte noty na pomocných linkách (rozsah g – c3)
- poznává a třídí dechové nástroje – dřevěné, žesťové
- vyjmenuje základní intervaly, sluchem je analyzuje (prima – kvinta), tvoří je od tónu c
- rozpozná durovou stupnici od mollové
- ovládá základní hudební značení (dynamika, repetice,koruna,staccato, aj)
- zvládá intonační cvičení zaměřené na orientaci v dur řadě a rozpoznání T5
- orientuje s e v základních taktech 2/4,3/4,4/4,3/8, a ovládá rytmické hodnoty: osminové, šestnáctinové, noty s tečkou, synkopu
- zpívá a sám se doprovází na perkuse
- ročník
- ovládá dvojité posuvky
- ovládá obraty T5
- používá hudební názvosloví (osvojení dynamiky, přednesu, základních temp a stylu nasazení hry)
- vytváří moll stupnice a jejich druhy (aiolská, harmonická, melodická) – vyznačí v ní půltóny, tvoří T5, zná předznamenání moll stupnic do 4# a b
- používá hudební značení a využívá zjednodušeného zápisu not
- dělí intervaly na čisté, velké a malé, tvoří je od různých tónů
- definuje stejnojmenné a paralelní stupnice
- transponuje notový zápis krátké lidové písně
- rozlišuje rozdíl mezi stupnicí a tóninou, zná základní tonální funkce
- pojmenovává a třídí hudební nástroje strunné, elektronické a bicí
- vyhledává informace o počátcích hudebních dějin
- čte o významných skladatelích: Dvorák, Smetana Beethoven
- zpívá ve dvojhlasu
- provádí intonační cvičení zaměřené na orientaci v dur a moll stupnicích, v intervalech a T5
- provádí rytmická cvičení prohlubující zběhlost a orientaci v náročnějších rytmech
- – 5. ročník
- rozděluje hudební nástroje do skupin, uvádí příklady příbuzných nástrojů
- zná komorní soubory (rozdělení dle typu)
- ovládá předznamenání dur a moll stupnic do 7# a b
- ovládá enharmonickou záměnu tónů
- tvoří a intonuje všechny intervaly (prima – oktáva)
- teoreticky zná základní melodické ozdoby
- používá hudební názvosloví
- ovládá intervalové složení T5, zmenšeného a zvětšeného akordu, hlavní kvintakordy
- orientuje se v dějinách hudby
- orientuje se v hudebních formách
- provádí rytmické cvičení zaměřené na všechny typy rytmu
- intonuje v mezích durových i moll stupnic, základních i odvozených intervalů
- hodnotí navštívené kulturní události