PHV

  • vnímá kvalitu tónu (vysoký – nízký, dlouhý – krátký, silný – slabý atd.)
  • rozliší vzestupnou a sestupnou melodii
  • v toku hudby dokáže pojmenovat některé hudební nástroje
  • žák zopakuje (vytleská) drobný rytmický útvar v různém tempu a síle
  • ztvárňuje hudbu pohybem s využitím jednoduchých tanečních prvků
  • reaguje pohybem na znějící hudbu, dynamické a tempové změny v proudu hudby
  • ovládá a využívá hru na tělo
  • umí rytmizovat říkadla (hra na tělo) a dle svých schopností pracuje se říkadlem (vyjádří charakter, tempo atd.)
  • rozliší: nahlas, potichu, zesilování, zeslabování
  • dokáže vyjádřit sílu zvuku pohybem
  • žák zvládne správné držení těla – pěvecký postoj
  • zpívá na základě svých dispozic
  • chápe rytmický rámec reprodukované písně
  • osvojuje si správnou intonaci na podkladu známých písní
  • vyjádří výtvarnou aktivitou své pocity při poslechu hudby

 

  1. ročník
  • popisuje části notové osnovy, její význam a použití
  • čte a zapisuje noty od c1 – c3, pomlky, správně píše nožičky k notám
  • rozlišuje, poznává, doplňuje, vytleskává základní rytmy (2/4,3/4,4/4,3/8)
  • rozeznává celé, čtvrťové a osminové hodnoty, půlová nota s tečkou
  • definuje a rozlišuje základní styly hry(staccato, legato, repetice, ligatura)
  • orientuje se ve stupnici C dur, zapisuje ji, a to včetně trojzvuku
  • zná pojem půltón, celý tón, ukáže na klavíře
  • seznamuje se se základními posuvkami, jejich funkcí a platností, používá správné názvy not s posuvkami
  • rozumí označení tempa a dynamiky
  • provádí rytmická cvičení zaměřená na získání základní jistoty v probíhaných taktech a rytmických hodnotách
  • intonuje v rámci základních tónů durové stupnice
  • doprovází lidovou píseň na perkuse

 

  1. ročník
  • tvoří a analyzuje celý tón a půltón, půltóny ve stupnici
  • ovládá tvorbu durových stupnic (včetně T5, půltónů), předznamenání dur stupnic do 4# a b
  • píše a čte noty na pomocných linkách (rozsah g – c3)
  • poznává a třídí dechové nástroje – dřevěné, žesťové
  • vyjmenuje základní intervaly, sluchem je analyzuje (prima – kvinta), tvoří je od tónu c
  • rozpozná durovou stupnici od mollové
  • ovládá základní hudební značení (dynamika, repetice,koruna,staccato, aj)
  • zvládá intonační cvičení zaměřené na orientaci v dur řadě a rozpoznání T5
  • orientuje s e v základních taktech 2/4,3/4,4/4,3/8, a ovládá rytmické hodnoty: osminové, šestnáctinové, noty s tečkou, synkopu
  • zpívá a sám se doprovází na perkuse

 

  1. ročník
  • ovládá dvojité posuvky
  • ovládá obraty T5
  • používá hudební názvosloví (osvojení dynamiky, přednesu, základních temp a stylu nasazení hry)
  • vytváří moll stupnice a jejich druhy (aiolská, harmonická, melodická) – vyznačí v ní půltóny, tvoří T5, zná předznamenání moll stupnic do 4# a b
  • používá hudební značení a využívá zjednodušeného zápisu not
  • dělí intervaly na čisté, velké a malé, tvoří je od různých tónů
  • definuje stejnojmenné a paralelní stupnice
  • transponuje notový zápis krátké lidové písně
  • rozlišuje rozdíl mezi stupnicí a tóninou, zná základní tonální funkce
  • pojmenovává a třídí hudební nástroje strunné, elektronické a bicí
  • vyhledává informace o počátcích hudebních dějin
  • čte o významných skladatelích: Dvorák, Smetana Beethoven
  • zpívá ve dvojhlasu
  • provádí intonační cvičení zaměřené na orientaci v dur a moll stupnicích, v intervalech a T5
  • provádí rytmická cvičení prohlubující zběhlost a orientaci v náročnějších rytmech

 

  1. – 5. ročník
  • rozděluje hudební nástroje do skupin, uvádí příklady příbuzných nástrojů
  • zná komorní soubory (rozdělení dle typu)
  • ovládá předznamenání dur a moll stupnic do 7# a b
  • ovládá enharmonickou záměnu tónů
  • tvoří a intonuje všechny intervaly (prima – oktáva)
  • teoreticky zná základní melodické ozdoby
  • používá hudební názvosloví
  • ovládá intervalové složení T5, zmenšeného a zvětšeného akordu, hlavní kvintakordy
  • orientuje se v dějinách hudby
  • orientuje se v hudebních formách
  • provádí rytmické cvičení zaměřené na všechny typy rytmu
  • intonuje v mezích durových i moll stupnic, základních i odvozených intervalů
  • hodnotí navštívené kulturní události